Direktlänk till inlägg 19 april 2015

Vilsen

Av Christina Holm - 19 april 2015 07:43

Det gick inte att få C till skolan förra veckan. Vi försökte med alla medel och med mycket prat, men det har helt låst sig för honom. Vi skall imorgon försöka en annan metod. En av C's klasskompisar skall möta upp C och gå med honom in, vi får se om det hjälper.


Vi pratar om vad konsekvenserna blir. Vi vet inte det. Skall han gå om åk 7? Var i så fall?  inte på nuvarande skola, det är helt klart. De kan inte ge honom det han behöver.


Sedan väntar vi på Bup också...om han får diagnos lindrig utvecklingsstörning då skall han gå på grundsärskola. Skall han gå om åk 7 om han skall gå i grundsärskola?


Vi känner oss helt vilsne och ganska ensamma faktisk. Vi kämpar, vi har så mycket skuld och skam att vi inte får honom till skolan, konstakt känsla av att vi gör något helt fel som föräldrar. Måndag den 27 april skall vi träffa rektorn, vad kommer hon att säga?  vilket stöd kan vi få? Och vad blir det bästa för C? Hur kan vi hjälpa honom att må bättre? Det är så viktigt.


Vi kommer from nästa vecka att undervisa honom hemma samtidigt som vi fortsätter kämpa att han skall gå till skolan. Men vi frågar oss också...till vilket pris skall han gå till skolan? Han mår ju inte bra där, kan inte följa undervisningen, förstår inte vissa saker, vissa ämnen.


Vi måste hitta en lösning nu så att vi kan slappna av lite, speciellt C. Om C är hemmasittare, vad kan vi göra då?

På mötet med C kommer vi också fråga om distansundervisning resten av terminen, det finns flera, men de kostar.  Vill skolan betala? Det finns bland annat Magelungen, Learnox, sofiadistans.


De sista par dagarna har varit upp och ned. I torsdags morse mådde C dåligt innan han skulle gå, ångesten var hög. Han blev arg, skrek och kastade med saker, men han gick ut genom dören. Han gick till skolan också, men de hade redan börjat en lektion och han gick hem igen. Fredag kom han inte iväg alls.


Fredag somnade vi alla, dock inte C, jag vaknade ved 02:30 och då satt han och spelade dator, jag fick honom i säng. Han får bara spela till 23:00 lediga dagar, men vi somnade. Lördag vaknade han och gick direkt in och spelade igen. Jag gick in och pratade med honom att han inte får sitta och spela hela dagen. Det blev ett jätte stort utbrott, igen skrek och kastade saker. Slutligen kastade han en appelsin på min sambos huvud och då fick han gå ut. Han satt i trappuppgången och jag tog hans dator. Han kom in så småningom, han såg att hans dator var borta, men han blev inte arg. Han förstod. Ett par kompisar ringde på dörren och fick med honom ut och han var ute i 5 timmar. Fick spela till 23:00 igår kväll.  Blev inte sur när jag sa til. I dag skall vi på en utflykt, det skall bli fint väder


När får han utbrott då? Ofta när vi "kräver" saker: "Gå till skolan", "Släck datorn", Ibland kan vi förebygga genom att förbereda honom. "Kl 21 skal du släcka och vi påminner honom: "Om 1 timma skall du släcka". Ibland hjälper det.


En annan sak jag har märkt är det ofta inte hjälper att prata en massa, han har svårt att förhålla sig till det, han förstår när man gör, som igår när vi tog datorn. Som om han blir förvirrad i hjärnen när man pratar mycket. Han har så mycket stress och ångest som det är. Vara tydlig, mycket tydlig kan hjälpa. Inte alltid, men ofta.


Idag skall det bli varmt och jag hoppas vi får en mysig utflykt med familjen.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina Holm - 15 april 2015 12:21

Meningen var att C skulle vara med på matte idag kl 9, en lektion. Men C fick ångest och klarade inte det. Efter mycket peppande klarade han att gå till lektionen efter som var historia. En lektion avklarad idag. Just nu handlar det inte om annat än ...

Av Christina Holm - 14 april 2015 12:47

Var skall jag börja? Det är så mycket som pågår nu och så mycket vi försöker förstå och lära oss. C kom inte till skolan idag, steget är för stort. Han sa själv att det är för svårt. Vi pratade och kommer nu att försöka få tillbaka honom i någon fo...

Av Christina Holm - 13 april 2015 18:33

Det gick inte idag, C kom inte till skolan. Jag märkte det med en gång imorse, han ville inte vakna. Vi pratade med honom, peppade honom, försökte att han bara kunde gå halva dagen, bara för att få honom dit, ingenting hjälpte. Han säger han skall gå...

Av Christina Holm - 12 april 2015 10:32

Jag har valt att skapa denna blogg för att få skriva av mig, få överblick över mina tankar, dela med mig av vad som hända skall och förhoppningsvis få kontakt med andra i liknande situation.   Bloggen kommer att kretsa omkring min familj och spec...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
April 2015
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards